Najwygodniejszy sposób zarządzania strukturą katalogów i plików na koncie hostingowym. O wiele wygodniejszy niż użycie klasycznego protokołu FTP. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że wiele operacji wykonasz znacznie szybciej i wygodniej. Poza tym znajdziesz tu funkcje, których FTP nie zaoferuje. Przyjrzyjmy się najważniejszym funkcjom menedżera plików.
Jak uruchomić menedżera plików #
Zaloguj się na konto hostingowe, a następnie przejdź do sekcji „Pliki” dostępnej w lewym menu panelu. Następnie jeśli masz więcej niż jedną domenę na koncie, wybierz tę właściwą, której zasobami chcesz zarządzać.
Innym sposobem na dotarcie do plików jest na stronie głównej („Strony WWW i domeny„) przejście do karty domeny i kliknięcie w link „Pliki”.
Można też dostać się do plików WordPressa poprzez przejście do karty WordPress i kliknięcie w link „Menedżer plików”. Ta opcja dostępna jest tylko na Hostingu WordPress.
Podstawowe funkcje menedżera plików #
Menedżer plików jest wszechstronnym narzędziem do zarządzania folderami i plikami. Wykonasz przy jego użyciu wiele operacji, od prostego przesłania plików na konto hostingowe po tworzenie archiwów czy modyfikacje uprawnień.
Struktura katalogów i plików #
Kluczowe są foldery, w których przechowujesz pliki strony internetowej. Domyślnie jest to katalog o nazwie „httpdocs„. W przypadku gdy dodajesz kolejne domeny będą pojawiały się ich foldery o nazwach odpowiadających nazwie domeny, np: domenax.pl.
To na zawartości tych katalogów operuj, resztę sugerujemy pozostawić w spokoju, ponieważ są to w większości foldery przechowujące dane systemowe Twojego konta hostingowego czy folder zawierający dzienniki z danymi na temat ruchu, błędów… (logs).
Menedżer podzielony jest na dwie części. Lewy pasek, to możliwość pracy ze strukturą katalogów w formie rozwijanego drzewka. Klikając na dany folder po lewej, z prawej strony zobaczysz jego zawartość (podkatalogi i pliki).
Prawa część menedżera jak wspomniałem pokaże zawartość folderu w którym aktualnie jesteś, a dodatkowo nieco więcej danych takich jak data modyfikacji, rozmiar plików, uprawnienia, użytkownik do którego plik należy oraz grupa do której należy użytkownik.
To właśnie w tym miejscu możesz wykonywać wszystkie możliwe operacje na katalogach i plikach.
Dodanie nowych plików lub całych folderów #
Zazwyczaj pracując z menedżerem plików chcemy coś przesłać na konto hostingowe lub pobrać określony zasób z konta na nasz komputer lokalny. Przyjrzyjmy się najpierw temu jak wygląda proces dodawania.
Kliknij w ikonkę + aby rozwinąć dodatkowe menu:
Jak widzisz masz kilka opcji do wyboru:
- Wgraj plik – pozwala przesłać na serwer pojedyncze pliki, choć można za jednym ruchem wybrać kilka ze swojego komputera. Możesz także przesłać archiwa np. .zip, aby w kolejnym kroku rozpakować je w wybranym miejscu, ale do tego jeszcze dojdziemy.
- Wgraj katalog – korzystając z tej opcji możesz wybrać folder na swoim komputerze i przesłać go razem z całą jego zawartością na konto hostingowe.
- Import pliku przez adres URL – przydatne jeśli plik chcesz załadować np. z innego serwera www i znasz jego adres URL. Wystarczy wpisać ten adres a plik zostanie pobrany i umieszczony na Twoim koncie hostingowym.
- Utwórz plik / Utwórz katalog – Możesz utworzyć pliki i katalogi o dowolnych nazwach. Do katalogu wrzucasz zazwyczaj pliki, natomiast jeśli utworzysz plik będzie czystą kartą, którą możesz edytować z poziomu menedżera i wprowadzić dowolną treść.
Szybkie przesyłanie #
Gdy przesyłasz jeden lub kilka plików, możesz je wybrać i przerzucić na serwer bez dodatkowych zabiegów. Jednak w sytuacji, gdy masz na swoim komputerze folder ze sporą zawartością wewnątrz, wówczas sugeruję przesłać go na serwer w postaci archiwum .zip, co w znaczący sposób przyspieszy cały proces. Jak to zrobić?
Prześlij plik archiwum na konto hostingowe (Wgraj Plik), następnie zaznacz archiwum w menedżerze plików i kliknij w przycisk Archiwum > Wypakuj pliki.
W ten sposób archiwum zostanie wypakowane do folderu w którym się znajduje.
Usunięcie pliku lub katalogu #
Aby usunąć wybrany folder z całą jego zawartością lub wybrany plik/pliki najpierw musisz je zaznaczyć w prawej (głównej) części menedżera, klikając w checkbox po lewej stronie nazwy pliku.
Kolejny krok, to kliknięcie w przycisk „Usuń„, znajdujący się u góry nad listą folderów i plików.
Pojawi się okienko z zapytaniem czy faktycznie chcesz przenieść zaznaczone pliki/foldery do kosza. A także opcja pozwalająca pominąć kosz i od razu usunąć pliki tak, aby nie zajmowały miejsca na koncie hostingowym. Poniżej zaznaczyłem tę opcję dzięki czemu pozbędę się wybranych plików na dobre.
Na koniec kliknij w przycisk potwierdzający chęć usunięcia i wszystko co wcześniej zaznaczyłeś zniknie.
Opróżnienie kosza #
W sytuacji gdy pozwalasz usuwanym plikom/folderom na przejście do kosza, tak aby w razie potrzeby można było usuniętą zawartość błyskawicznie przywrócić, pamiętaj aby kontrolować jego rozmiar. Wszystko co usuniesz w menedżerze plików bez zaznaczenia wcześniej wymienionej opcji pominięcia kosza nadal będzie na Twoim koncie hostingowym wykorzystując jego przestrzeń.
Warto co pewien czas przejrzeć kosz i go opróżnić!
Aby to zrobić, w strukturze katalogów po lewej stronie kliknij w folder o nazwie .trash. W ten sposób przejdziesz do zasobów jakie są w koszu przechowywane. Możesz usuwać pojedynczo poprzez wybór i kliknięcie w przycisk Usuń, lub jednym kliknięciem całkowicie opróżnić kosz.
Pobranie plików lub katalogów #
Gdy pojawi się konieczność pobrania czegoś z konta hostingowego, operacja jest równie prosta jak wymienione do tej pory.
Pobieranie pliku #
W tym celu użyjemy menu kontekstowego, którego standardowo nie widać w narzędziach dostępnych nad listą folderów i plików. Może więc wydawać się, że takiej możliwości nie ma, ale oczywiście jest, trzeba tylko o niej wiedzieć 🙂
Aby wywołać dodatkowe opcje związane z plikiem kliknij obok jego nazwy, np. w datę modyfikacji lub w ikonkę na samym końcu wiersza tabeli:
Kliknij w link „Pobierz” i w ten sposób plik wyląduje na Twoim komputerze.
Pobieranie folderu lub wielu plików #
Wcześniej opisana funkcjonalność pozwala Ci pobrać tylko pojedynczy plik i nie działa dla folderów. W przypadku katalogów można zmienić nazwę i uprawnienia, ale opcji pobrania nie ma.
Co w takiej sytuacji zrobić? Rozwiązanie jest bardzo proste. Zaznacz to co chcesz pobrać, może to być folder, wiele folderów i pliki.
Przykład: Chcę pobrać na swój komputer zawartość folderu „uploads” WordPressa. Dodatkowo pobiorę także plik index.php znajdujący się na tym samym poziomie co katalog „uploads”
Krok 1: Przechodzę do katalogu wp-content gdzie znajduje się folder uploads i plik index.php.
Krok 2: Zaznaczam oba
Krok 3: Z menu głównego wybieram Archiwum > Dodaj do archiwum
Krok 4: Wprowadzam nazwę dla pliku archiwum jaki zostanie utworzony, np: uploads i zatwierdzam
Krok 5: W folderze w którym jestem pojawi się paczka o nazwie uploads.zip
Krok 6: Pobieram plik archiwum, patrz „Pobieranie pliku”
Krok 7: Usuwam plik archiwum z konta hostingowego, zwłaszcza jeśli jest w folderze publicznym, co oznacza, że takie archiwum można pobrać o ile zna się jego nazwę i lokalizację.
Dmuchaj na zimne nawet jeśli sądzisz, że nikt poza Tobą nie zna nazwy i lokalizacji pliku – kiedyś może poznać!
Pobrane archiwum na swój komputer możesz rozpakować i masz wszystkie pliki i foldery jakie wcześniej zaznaczyłeś. Ta metoda pobierania większej ilości plików/folderów jest nieporównywalnie szybsza, zwłaszcza gdy zestawimy ją z możliwościami klientów FTP.
Kopiowanie i Przenoszenie plików / folderów #
To również często wykorzystywana funkcjonalność menedżera plików. Załóżmy że przesłaliśmy na konto plik archiwum .zip. Wypakowujemy go i okazuje się, że jego zawartość nie znajduje się tam gdzie faktycznie chcemy żeby wylądowała. Co w takiej sytuacji zrobić? Przenieś wszystkie wypakowane pliki i foldery do innego katalogu w którym chcesz aby się znalazły.
Po prostu zaznacz co trzeba i kliknij w przycisk „Przenieś„
W kolejnym kroku wybierz folder do którego zaznaczona zawartość ma być przeniesiona. Możesz także zaznaczyć opcję nadpisywania w sytuacji gdy w docelowym miejscu istnieją już te zasoby, a Ty chcesz je napisać (np. nowszą wersją).
Kliknij w przycisk „OK” i pozwól menedżerowi zrobić resztę. Pliki zostaną przeniesione ze starej lokalizacji do nowej. Gotowe! 🙂
A czym różni się kopiowanie od przenoszenia? Kopiowanie działa w zasadzie analogicznie jak opisane przeniesienie, a jedyną różnicą jest to, że docelowo pliki będą znajdowały się zarówno w starej jak i nowej lokalizacji. Jest tworzona ich kopia we wskazanym miejscu.
Jak sprawdzić rozmiar folderów? #
Zauważyłeś zapewne, że przy folderach nie ma informacji o ilości danych jakie przechowują. Przy plikach są, ale przy folderach ich nie ma. W sytuacji gdy chcesz sprawdzić rozmiar wybranego katalogu, zaznacz go a następnie rozwiń przycisk „Więcej” i wybierz opcję „Rozmiar„.
Za chwilę zobaczysz rozmiar folderów:
Przy okazji przycisk Więcej pozwala także zaktualizować datę modyfikacji plików/folderów (Utwórz), a także zmienić kilka ustawień menedżera plików, o ile jest taka potrzeba.
Wyszukiwarka plików #
Jeśli zdarzy się, że zechcesz szybko zlokalizować określony plik lub folder, a znasz jego nazwę lub chociaż fragment nazwy, użyj wyszukiwarki.
Wpisz pełną nazwę pliku lub fragment co pozwól wyszukiwarce szybko przejrzeć zasoby. Efekt wyszukiwania:
Dodatkowa podpowiedź: Po prawej stronie pola, w które wpisujesz to czego szukasz jest ikonka małej strzałki w dół. Gdy na niej klikniesz pojawią się dodatkowe opcje wyszukiwania. Domyślnie wyszukiwarka szuka zasobów po nazwach plików, ale…
Jak widzisz powyżej, masz możliwość przeszukiwania plików uwzględniając treści znajdujące się wewnątrz nich!
Zmiana uprawnień do katalogów i plików #
Jeśli kiedykolwiek pojawi się konieczność zmiany uprawnień do określonych zasobów Twojej strony, takiej modyfikacji możesz dokonać z poziomu menedżera plików.
Jeśli nie wiesz czym są prawa do plików/folderów i jakie mogą być konsekwencje dokonania niewłaściwych korekt na tym polu, nie eksperymentuj ponieważ może to spowodować, że Twoja strona przestanie działać poprawnie lub narazisz ją na niebezpieczeństwo ze strony hakerów.
Kliknij w dodatkowe menu przy wybranym folderze lub pliku i wybierz opcję „Zmień Uprawnienia„.
Wysuniesz w ten sposób boczne okno, w którym możesz dokonać zmian. Pamiętaj, żeby nie modyfikować niczego jeśli nie jesteś pewien jakie uprawienia nadać.
W przypadku zmiany uprawnień dla folderu, dodatkową opcją jest zmiana uprawnień w sposób rekurencyjny. Oznacza to, że wszystko co znajduje się wewnątrz folderu otrzyma dokładnie te same uprawnienia.
Edytor plików #
Zazwyczaj nie ma sensu modyfikowanie zawartości pliki poprzez jego pobranie na komputer, wprowadzenie zmian i załadowanie ponownie na serwer. Edycję możesz przeprowadzić bezpośrednio w menedżerze plików.
Pamiętaj aby przed wprowadzaniem jakichkolwiek zmian utworzyć kopię modyfikowanego pliku. Plik możesz pobrać przed zmianami na swój komputer żeby w razie problemu po zmianach szybko przywrócić jego pierwotną zawartość.
Aby uruchomić edytor możesz po prostu kliknąć na nazwie pliku do edycji. Załóżmy, że chcę zmodyfikować zawartość pliku .htaccess.
Po kliknięciu w nazwę pliku automatycznie uruchomi się edytor kodu w którym mogę wprowadzić zmiany, a następnie je zapisać.
Proste, prawda?
Jest także drugi, a nawet trzeci typ edytora. Edytor HTML i tekstowy. Aby wywołać jeden z nich rozwiń dodatkowe menu dla pliku i wybierz odpowiedni edytor.
Edytor HTML pojawi się tylko w przypadku plików .html
W edytorze HTML możesz wizualnie modyfikować zawartość dokumentu HTML.
Z kolei edytor tekstu działa w podobny sposób tyle, że nie ma tu edytora wizualnego.