W sytuacji gdy stajesz przed zadaniem migracji swojej strony z zewnętrznego serwera, wówczas z przeniesieniem strony internetowej, a zwłaszcza WordPressa, większych problemów nie ma i zapewne sobie z tym poradzisz wykorzystując jedną z wielu wtyczek do migracji.
Pamiętaj, że po aktywacji nowej usługi hostingowej możesz otrzymać od nas bezpłatną pomoc w tym zakresie. Z przyjemnością przeniesiemy Twoją stronę WordPress!
Pojawia się jednak pytanie: co z pocztą? Jak przenieść pocztę? To trudniejsze zadanie? W przypadku większości dostawców hostingu nie masz żadnych narzędzi, które ułatwiłyby ten proces i musisz pisać na helpdesk z prośbą o migrację poczty. Zazwyczaj otrzymasz pomoc, choć wiem, że jeszcze bywa z tym różnie.
W przypadku naszych usług jesteś na tym polu całkowicie niezależny, a przeniesienie poczty jest jeszcze prostsze od migracji strony! Przyjrzyjmy się jak ten proces wygląda.
Zaloguj się do panelu #
Do panelu konta hostingowego oczywiście 🙂 To właśnie z tego miejsca przeprowadzisz migrację konta lub kont email. Jeśli nie wiesz jak się zalogować zajrzyj do opisu „Jak zalogować się do panelu konta hostingowego„.
Kliknij w link importu poczty #
Po zalogowaniu się na karcie domeny dla której chcesz zaimportować pocztę z zewnątrz, przejdź do zakładki poczta i kliknij w „Import poczty”.
Przejdź do formularza importu #
W tym kroku zobaczysz, krótkie wyjaśnienie czemu służy to narzędzie i przycisk po kliknięciu w który uruchomisz formularz importu.
Formularz importu poczty #
Gdy pojawi się formularz importu po prostu go wypełnij, przykład:
Źródłowy email (login) – Wpisujesz adres email importowanej zawartości, czyli zewnętrzny email który chcesz przenieść.
Hasło źródłowe – To hasło do importowanego konta email na zewnętrznym serwerze.
Adres docelowy – Do jakiego adresu email będzie importowana poczta. Zwróć uwagę, że adres źródłowy i docelowy mogą być różne. Oczywiście zazwyczaj tak nie jest, ale specjalnie to pokazuję, żebyś wiedział, że tak też można 🙂 W tym polu wpisujesz samą nazwę konta przed znakiem @.
Hasło docelowe i powtórzenie hasła – W tych dwóch polach wpisz hasło konta docelowego.
Nie musisz wcześniej tworzyć konta email. W trakcie procesu migracji zostanie ono stworzone automatycznie.
Możesz teraz uruchomić proces importu klikając w przycisk „OK” i poczekaj aż poczta zostanie przeniesiona. Może to trwać bardzo różnie w zależności od ilości maili do pobrania. Bądź cierpliwy. Postępy będziesz mógł śledzić.
Gdyby się nie udało #
Jeśli powyższy sposób nie okaże się skuteczny i nie uda się połączyć z źródłowym kontem email lub w Twoim przypadku konieczne są dodatkowe ustawienia kliknij w formularzu importu w link „Pokaż ustawienia zaawansowane”.
Formularz rozwinie się i zobaczysz nieco więcej opcji.
Zaawansowane ustawienia importu poczty #
Każda opcja ustawień zaawansowanych ma krótki opis, z którego dowiesz się czemu służy. Najczęściej niemożność połączenia się z sewerem źródłowym wynika z faktu niestandardowego hosta IMAP i/lub portu czyli np. wykorzystującego inną nazwę domeny, adres IP, port. W takiej sytuacji wprowadź właściwą nazwę hosta IMAP (może być IP serwera poczty) i port jeśli faktycznie na zewnętrznym serwerze nie jest standardowy.
Kiedy użyć adresu IP serwera zamiast nazwy hosta w polu „Źródłowy host IMAP”? Np. w sytuacji gdy domena została już wydelegowana i próby połączenia po nazwie hosta odsyłają Cię na nowy serwer, a nie na stary. Jeśli w takiej sytuacji nie wiesz jaki był adres IP starego serwera możesz o to podpytać dotychczasowego operatora.
Masz także możliwość zmiany metody szyfrowania oraz czasu oczekiwania na połączenie. Domyślna wartość 30 sekund jest wystarczająca, ale jeśli zewnętrzny serwer poczty ma problemy może okazać się, że trzeba będzie ten limit nieco zwiększyć.
Ostatnie pole zaawansowanych ustawień używasz tylko w sytuacji gdy w trakcie importu narzędzie nie wykryje automatycznie separatora folderów IMAP. Służy on do zidentyfikowania ich hierarchii. Zazwyczaj nie trzeba tu nic wpisywać, ponieważ narzędzie automatycznie wykrywa separator folderów źródłowego konta email.
Pozostaje już tylko kliknąć w przycisk „OK” i import poczty z dodatkowymi ustawieniami zostanie uruchomiony.
Po jego zakończeniu zaloguj się na konto email (docelowe) i sprawdź czy maile zostały przeniesione. Możesz do tego celu użyć webmaila wpisując w pasku adresu przeglądarki stron webmail.domenaX.pl, gdzie domenaX.pl jest Twoją domeną.
Dla każdej kolejnej importowanej skrzynki powtórz opisaną procedurę.
Ponowna synchronizacja poczty #
Wyobraź sobie sytuację w której przenosisz swoją pocztę ze starego serwera na nowy, ale robisz to w trakcie propagowania się delegacji domeny na nowy serwer lub jeszcze przed jej uruchomieniem (zmiana nazw serwerów DNS). Co w takiej sytuacji może się stać? Na stary serwer pocztowy mogą wpaść jeszcze nowe maile. Czy w takiej sytuacji musisz wszystko powtarzać na nowo? Nie! Użyj narzędzia do ponownej synchronizacji.
Po pierwszym imporcie pojawi się lista adresów które importowałeś, a z prawej strony przy każdym imporcie link „Re-synchr”. Wystarczy kliknąć na nim aby pobrać te maile, których nie było jeszcze na starym serwerze poczty podczas pierwszego importu.
Podsumowanie w pytaniach i odpowiedziach #
Jak przenieść pocztę z jednego serwera na drugi? #
Do tego celu służą narzędzia synchronizacji IMAP. Jeśli masz takie do swojej dyspozycji na docelowym serwerze użyj go. Jeśli nie poproś swojego operatora o pomoc. Opis importu znajdziesz w tym artykule.
Czy przeniesienie poczty email jest trudne? #
I tak i nie. Wszystko zależy od Twojego doświadczenia i narzędzi jakimi dysponujesz. W sytuacji gdy korzystasz z konta hostingowego zapytaj operatora jak możesz przeprowadzić import, być może jest to możliwe tylko za jego pośrednictwem. Jeśli masz własny serwer dedykowany lub VPS działający w środowisku Linux zainstaluj narzędzie imapsync i z poziomu konsoli przeprowadź import i synchronizację.