Gdy nagle Twoja strona WordPress zacznie wyświetlać komunikat o błędzie krytycznym w większości przypadków oznacza to błąd generowany przez jedną lub więcej wtyczek tudzież motyw z jakiego korzystasz.
Problem ten może pojawić się np. po aktualizacji, gdy okaże się, że wtyczka lub motyw X w najnowszej wersji zawierają błąd (zazwyczaj jest on szybko poprawiany przez twórców) lub pojawił się konflikt, czyli brak kompatybilności wtyczki z WordPressem, motywem, inną wtyczką lub ze środowiskiem serwera np: z wersją PHP jakiej używasz.
WordPress w momencie gdy taki błąd wystąpi wysyła na adres email administratora wiadomość zawierającą informacje na tema błędu. na podstawie tej informacji możesz zidentyfikować winowajcę. Jeśli jednak takiego maila z jakiegoś powodu nie otrzymasz pozostaje sprawdzić zapisy w dzienniku błędów PHP. Jak do tego się zabrać?
- Przede wszystkim zaloguj się do panelu konta hostingowego
- Następnie będąc na stronie głównej panelu rozwiń kartę domeny gdzie występuje problem i odszukaj ikonę „Logi”. Kliknij na niej.
- W kolejnym kroku sprawdź jakie zapisy w dzienniku pojawiły się w momencie gdy wystąpił błąd krytyczny – pomoże Ci w tym czas wpisu, a także możliwość filtrowania zapisów dziennika wg rodzaju wpisów. Możesz np. przefiltrować listę ograniczając się do samych logów z błędami. Najbardziej interesuje nas kolumna Wiadomość.
- Gdy znajdziesz błędy przeanalizuj ich zapisy. Zazwyczaj znajdziesz w nich ścieżkę odwołującą się do konkretnej wtyczki lub motywu. Poniższy przykład informuje o tym, że błąd generuje wtyczka paynow.
- Gdy już znasz winowajcę wyłącz wtyczkę. Jeśli nie możesz się zalogować do kokpitu WordPressa wtyczkę możesz wyłączyć z poziomu panelu hostingu. Przechodząc do zakładki WordPress > Wtyczki
Jeśli okaże się, że wyłączenie wtyczki nie pomogło ponownie sprawdź w logach czy przypadkiem teraz nie znajdziesz zapisów o błędach generowanych przez inna wtyczkę. Jeśli nie uda Ci się niczego namierzyć wyślij zgłoszenie na pomoc, a pomożemy Ci namierzyć co generuje błąd krytyczny 🙂
Po całej operacji możesz spróbować usunąć wtyczkę i ponownie ją zainstalować. Jeśli ponowna instalacja wtyczki niczego nie zmieni i dalej będzie generowała błędy, skopiuj zapis błędu z dziennika i prześlij go do autora wtyczki z prośbą o pomoc. Zazwyczaj podeśle Ci plik lub pliki który należy podmienić w folderze wtyczki lub szybko wypuści poprawkę, która ten błąd na dobre wyeliminuje.